3 voedingstips voor senioren

3 voedingstips voor senioren

Wanneer u ouder wordt, verandert uw lichaam en kan het nuttig zijn om uw eetpatroon daarop aan te passen. Vooral de cardiovasculaire gezondheid is erg belangrijk, hart- en vaatziekten zijn namelijk de belangrijkste doodsoorzaak onder senioren.

oudereneeten

Verzadigd vet

Om de cardiovasculaire gezondheid goed te houden, is het belangrijk om producten met verzadigd vet zoveel mogelijk te mijden. Dit zijn producten zoals vlees, gevogelte en volle zuivel. Deze producten zorgen ervoor dat het cholesterolniveau omlaag gaat en daarmee stijgt ook de kans op hart- en vaat ziekten.

Gezonde vetten kunt u vinden in producten als olijfolie, amandelen, pompoenpitten en avocado. Ook omega-3, wat te vinden is in producten als walnoten, lijnzaad en vette vis, is een goede vervanger voor verzadigde vetten.

Vitamine D en calcium

Om de botten sterk te houden, is het belangrijk om voldoende vitamine D en calcium binnen te krijgen. Vitamine D wordt aangemaakt bij blootstelling aan zonlicht. Wie niet in staat is om voldoende buiten te komen, kan het beste vitamine D supplementen gebruiken, omdat er nauwelijks voedingsmiddelen met vitamine D bestaan. Calcium is eenvoudiger te vinden, bijvoorbeeld in zuivelproducten, soja en amandelen.

Vast eetpatroon

Omdat het misschien lastig is deze adviezen in de praktijk te brengen, zijn er een aantal richtlijnen voor het dieet dat senioren kunnen volgen. Aanbevolen wordt om dagelijks 600 gram volkoren granen te eten, 2,5 kopjes groenten, 1,5 kopje fruit, 3 kopjes melk en 500 gram vlees en/of bonen.

0b254552-81b3-443c-8d48-149142926336_shutterstock_99253874_490x330

 

Meer informatie

Voor wie meer wil weten over gezonde voeding en / of behoefte heeft aan voedingsadviezen, heeft de Consumentenbond het boek ‘Gezond eten voor senioren’ uitgegeven.

 

Reacties zijn gesloten.